Τρίτη, 31 Ιουλίου 2012

«Η ΜΠΑΛΑΝΤΑ ΤΟΥ ΓΕΡΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ» : Ποιητική φαντασία στο μικρό της Επιδαύρου

Ενα έργο που συνδυάζει την ποιητική φαντασία με την αστείρευτη δημιουργικότητα και την κριτική ευφυΐα επέλεξε η διάσημη Ιρλανδέζα ηθοποιός Φιόνα Σω για να παρουσιάσει, την Παρασκευή 3 και το Σάββατο 4 Αυγούστου, στη Μικρή Επίδαυρο.Πρόκειται για μία θεατροποιημένη εκδοχή του θρυλικού ποιήματος του βρετανού Σάμιουελ Κόλεριτζ με τίτλο «Η Μπαλάντα του Γέρου Ναυτικού». Μάλιστα, για τη συγκεκριμένη παράσταση η Φιόνα Σω συνεργάζεται με τη Φιλίντα Λόιντ, σκηνοθέτιδα του εισπρακτικού κινηματογραφικού θριάμβου «Μάμα Μία» και της οσκαρικής «Σιδηράς Κυρίας», αλλά και με τον χορογράφο Κιμ Μπράντστραπ, ένα δημιουργό του οποίου η προγενέστερη κινηματογραφική παιδεία -έκανε σχετικές σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης προτού συνεχίσει με σύγχρονο χορό στο Λονδίνο- είναι αναγνωρίσιμη στις χορογραφικές του αναζητήσεις.
Χαρισματικός, πληθωρικός και αντικομφορμιστής, ο Κόλεριτζ απέρριψε τους λογοτεχνικούς κανόνες της εποχής του, για να αναδειχθεί σε αληθινό πρόδρομο του μοντερνισμού. Οσο για την «Μπαλάντα του Γέρου Ναυτικού» είναι ένα από τα σημαντικότερα ποιήματα της αγγλικής λογοτεχνίας.
Μέσα από αυτό ο Κόλεριτζ κατόρθωσε προφητικά να συλλάβει και να εκφράσει την πικρή ιστορία της δικής του ζωής και της ζωής ενός καταραμένου ποιητή.

Μύθος
Κάπως έτσι προδιέγραψε την προσωπική του μοίρα, αλλά και δημιούργησε -παράλληλα- ένα μύθο πρωταρχικό με σημασία αρχετυπική: τον μύθο του ανθρώπου που περιπλανιέται μέσα σε έναν αχανή και κενό χώρο, ο οποίος προσπαθώντας να δώσει νόημα σε αυτό το κενό και ταυτόχρονα στη δική του θέση μέσα σ' αυτό, προχωρεί από ουτοπία σε ουτοπία και σύρεται από τη μια διάψευση στην άλλη.
Αλίμονο όμως. Δεν παύει ποτέ να ελπίζει στην τελική ανακάλυψη και στη λύτρωση.
Για τη νέα της εμφάνιση, λοιπόν, στο Ελληνικό Φεστιβάλ -είχε προηγηθεί η Γουίνι στις «Ευτυχισμένες Μέρες» του Σάμιουελ Μπέκετ- η Φιόνα Σω επέλεξε ένα από τα γνωστότερα ποιήματα του Κόλεριτζ το οποίο έχει και μία επιπλέον ιδιαιτερότητα: είναι επική ποίηση που συνεχίζεται με σασπένς και εναλλαγές συναισθημάτων μέχρι το τέλος. Και, βέβαια, αυτά τα χαρακτηριστικά αποτελούν μία -ούτως ή άλλως- εξαιρετική πρώτη ύλη για μια πετυχημένη θεατρική παράσταση.