Σάββατο, 4 Αυγούστου 2012

Προτάσεις για τουριστική εκμετάλλευση παλαιών γραμμών εξετάζει ο ΟΣΕ

Προτάσεις για τουριστική εκμετάλλευση παλαιών γραμμών εξετάζει ο ΟΣΕ. Ορισμένες από τις γραμμές που θα μπορούσαν να αποδώσουν σημαντικά έσοδα στον ΟΣΕ από την τουριστική εκμετάλλευσή τους είναι...
H γραμμή Αθηνών - Κορίνθου - Άργους - Ναυπλίου παρουσιάζει τεράστιο τουριστικό ενδιαφέρον, καθώς στην περιοχή υπάρχουν μοναδικά μνημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος όπως οι Μυκήνες, η Τίρυνθα, η Ακρόπολη Άργους και η Επίδαυρος που κάθε χρόνο γίνονται πόλος έλξης εκατομμυρίων Ελλήνων και ξένων τουριστών. Επιπλέον, εξυπηρετείται η διακίνηση των προϊόντων, μίας εκ των πλέον πλουτοφόρων περιοχών της χώρας.
Στην Πελοπόννησο οι τουρίστες που καταφθάνουν οδικώς ή με κρουαζιερόπλοια στο Κατάκολο θα μπορούν να κάνουν τον γύρο του Μοριά με τρένο, ξεκινώντας από την Ολυμπία, διασχίζοντας τις ακτές της Κυπαρισσίας, περνώντας από την Καλαμάτα, ταξιδεύοντας στην ορεινή Αρκαδία και καταλήγοντας στο λιμάνι του Ναυπλίου.
Στη Θεσσαλία, προτείνεται η διατήρηση και αξιοποίηση της πολιτιστικής, σιδηροδρομικής και βιομηχανικής κληρονομιάς της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής Πλαταμώνα και η αναβάθμισή της σε μουσειακό - τουριστικό κέντρο για την ιστορία και τεχνολογία των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα και το εξωτερικό καθώς και η υλοποίηση, αρχικά, τοπικών δρομολογίων «Λάρισα - Πλαταμώνας» και εν συνεχεία όλης της προαστιακής γραμμής «Θεσσαλονίκη - Λάρισα» μέσω των παλαιών χαράξεων «Αιγίνιο - Κορινός», «Παντελεήμονας - Πλαταμώνας - Νέοι Πόροι» & «Ραψάνη - Ευαγγελισμός».
Η σιδηροδρομική γραμμή Πλαταμώνα, η οποία δεν λειτουργεί, καθώς κατασκευάστηκε παράλληλα η ηλεκτροκίνητη σύγχρονη διπλή γραμμή, έχει χαρακτηριστεί διατηρητέα και είναι έντονο το αίτημα των τοπικών φορέων για την επαναλειτουργία της. Η παλαιά γραμμή Πλαταμώνα ανακηρύχθηκε ιστορικός τόπος με υπουργική απόφαση του 2002, τα κτίρια που συνθέτουν τον σιδηροδρομικό σταθμό Πλαταμώνα χαρακτηρίστηκαν μνημεία, όπως και η σήραγγα, οι γέφυρες και ο μηχανολογικός εξοπλισμός. Έχει φυσική ομορφιά και μαζί με το κάστρο του Πλαταμώνα συνθέτουν ένα μοναδικό σκηνικό, που μπορεί να αξιοποιηθεί τουριστικά, χωρίς να αλλάξει η χρήση της γραμμής, όπως υποστηρίζουν φίλοι του σιδηροδρόμου.
Σήμερα, οι πιο γνωστές διαδρομές που λειτουργούν μόνο την τουριστική περίοδο είναι η γραμμή του Οδοντωτού στα Καλάβρυτα που εγκαινιάστηκε το 1895, το τρενάκι του Πηλίου, καθώς και το δρομολόγιο Κατάκολο-Ολυμπία.

Ποδηλατικός τουρισμός
Ο ποδηλατικός τουρισμός κερδίζει συνεχώς έδαφος στην Ευρώπη έναντι άλλων μορφών τουρισμού.
Πρόκειται για μια δράση που ειδικά στην Ελλάδα θα μπορούσε να συνδυαστεί με τη μετατροπή εγκαταλελειμμένων σιδηροδρομικών γραμμών σε ποδηλατικές διαδρομές.
Εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο που οι σιδηροδρομικές γραμμές πλέον παραμένουν ανενεργές αναβιώνει το ενδιαφέρον που προϋπήρχε προκειμένου οι γραμμές αυτές να αξιοποιηθούν μέσω συνεργειών με τους δήμους, τον ΟΣΕ αλλά και ιδιώτες επενδυτές. Πεδίο εφαρμογής του τρενοποδηλάτου, σύμφωνα με τον κ. Βλαστό, μπορεί ν' αποτελέσει ένα δίκτυο 306 χλμ.

Οι καταρχήν διατιθέμενες γραμμές είναι οι εξής:
  • Ν. Ζίχνη - αρχ. Αμφίπολη 24 χλμ.
  • Τέμπη - Πλαταμώνας - Λιτόχωρο 46 χλμ.
  • Κρυονέρι - Αγρίνιο 60 χλμ.
  • Τιθορέα - Λιανοκλάδι 54 χλμ.
  • Κόρινθος - Κιάτο 21 χλμ.
  • Βαρθολομιό - Κυλλήνη 16 χλμ.
  • Βαρθολομιό - Κάστρο 10 χλμ.
  • Καλό Νερό - Κυπαρισσία 30 χλμ.
  • Μέγαρα - Κακιά Σκάλα 9 χλμ.
  • Αγ. Θεόδωροι - Ισθμός - Κόρινθος 30 χλμ.
  • Λεύκτρο - Μεγαλόπολη 6 χλμ.

Από τον Πειραιά ξεκινά η ανάπλαση: Μελέτη για την αξιοποίηση παλαιών γραμμών
Το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο έχει εκπονήσει μελέτη για την αξιοποίηση των παλαιών γραμμών του Πλαταμώνα και της μετρικής γραμμής του άξονα της Πελοποννήσου. Η μελέτη προβλέπει την παράλληλη επενδυτική αξιοποίηση των παλαιών σταθμών με τη μετατροπή τους σε πολιτιστικά κέντρα ή παραδοσιακά καφενεία.
Μάλιστα, εταιρεία ποδηλάτων της Αχαΐας, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πατρών, έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει μια πατέντα που δίνει τη δυνατότητα στα ποδήλατα να κινούνται πάνω στις σιδηροδρομικές ράγες. Στις ρόδες του ποδηλάτου τοποθετούνται δύο μικρές βοηθητικές ρόδες που κουμπώνουν πάνω στις γραμμές και επιτρέπουν την ισορροπία και την κίνηση του ποδηλάτη. Το μοντέλο αυτό ποδηλάτου έχει παρουσιαστεί στον διευθύνοντα σύμβουλο της ΓΑΙΑΟΣΕ Ν. Ιωαννίδη και μελετάται από εμπειρογνώμονες των υπουργείων, ώστε να προχωρήσει ο σχεδιασμός της μετατροπής των καταργημένων γραμμών και της αξιοποίησή τους ως τουριστικών και πολιτιστικών ποδηλατοδρόμων.
Σύμφωνα με τον καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Θ. Βλαστό, «δεδομένου ότι στο σύστημα των εγκαταλελειμμένων γραμμών περιλαμβάνονται και οι παλαιοί σταθμοί του τρένου καθώς και άλλες συνοδευτικές κατασκευές και ελεύθεροι χώροι που ανήκαν σε αυτό, δίνεται η ευκαιρία μαζί με την αξιοποίηση των γραμμών να αξιοποιηθεί και μέρος αυτής της ακίνητης περιουσίας.

Ο Πειραιάς
Τα πρώτα βήματα για τη δημιουργία ενός εκτεταμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων αλλά και ενός πεζοδρόμου, που θα λειτουργήσουν σαν πνεύμονας οξυγόνου, γίνονται ήδη σε μία από τις πλέον υποβαθμισμένες περιοχές του Πειραιά.
Η αρχή έγινε με την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης στον δήμο, εκ μέρους της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε., του παλαιού σταθμού του ΟΣΕ στο λιμάνι, των παλαιών σιδηροδρομικών γραμμών αλλά και του περιβάλλοντος χώρου, και η μελέτη για την ανάπλαση και αναβάθμιση των χώρων έχει ήδη ξεκινήσει. Οι παλαιές ράγες του σιδηροδρομικού διαδρόμου Λεύκας - Αγίου Διονυσίου, οι οποίες έχουν εγκαταλειφθεί και βρίσκονται εκτός λειτουργίας για περισσότερα από δέκα χρόνια, θα αποτελέσουν τον «πυρήνα» της ανάπλασης, καθώς πάνω τους θα δημιουργηθεί ποδηλατόδρομος και πεζόδρομος μήκους 1,6 χιλιομέτρου. Μάλιστα, οι γραμμές -που αποτελούν σήμα κατατεθέν της περιοχής και στο παρελθόν συνδέονταν με την παλαιά γραμμή της Πελοποννήσου- δεν θα καταστραφούν, αλλά θα διατηρηθούν και θα καλυφθούν με «ελαφριά» υλικά.
  • Τουριστικά τρένα, δημιουργία πεζοπορικών διαδρομών, ανάπτυξη του ποδηλατικού τουρισμού μέσω μετατροπής εγκαταλελειμμέ-νων σιδηροδρομικών γραμμών σε ποδηλα-τικές διαδρομές, θα μπορούσαν να δώσουν ζωή στις τοπικές κοινωνίες και στο σιδηροδρομικό δίκτυο